torstai 30. lokakuuta 2014

Näin minä selätin talviahdistuksen

Olen aloittanut armottoman taistelun kaamosväsymystä vastaan, sillä olen kyllästynyt siihen, miten energiatasoni laskevat radikaalisti talven tullessa. Olen ihan ehdottomasti kesäihminen ja vaikka muuten olen varsin positiivista sorttia, alkaa elokuussa aina kasvaa ahdistus lähestyvästä talvesta. Pimeys ja kylmyys kun vaan tulevat, tekisi mitä vaan.

Terveellinen ravinto, liikunta ja riittävä uni auttavat jaksamaan talven läpi, näitähän hoetaan joka paikassa. No eivät ole auttaneet minua. Tai sitten en ole tiennyt, mitä nuo OIKEASTI tarkoittavat. Luulen, että monella on sama ongelma. Ajatellaan, että syönpäs terveellisesti, kun aamulla syön vaikka jogurttia ja mysliä, lounasruokalassa runsaan salaatin ja illalla perheen kanssa itsetehtyä makaronilaatikkoa. Ja siinä välissä ehkä pienen pullan. Tähän tyyliin minä söin ja ihmettelin, kun energia ei riittänyt eikä tehnyt mieli lähteä urheilemaan, vaikka olisi pitänyt.

Jonkinlaisen ahaa-elämyksen sain keväällä, kun olin parin viikon detox-kuurilla. Minun ei tarvinnut itse miettiä mitään, sillä saimme kauppalistat, reseptit, ohjeet ja tuen kuurin suunnittelijalta ja vetäjältä. Voit tutustua tämän osaavan naisen palveluihin JAninas Lounge. Pääsin tutustumaan ihan uusien makujen maailmaan, muun muassa vihersmootheihin ja raakapuuroihin. Olen kova ruoanlaittaja, ja kuurista jäi paljon reseptejä päähän, joita olen myöhemmin tehnyt varioiden.

Pikku hiljaa kiinnostuin lisää lukemaan ravinnosta ja päädyin hyvinvointiaiheisille blogeille. Tykästyin niihin, joissa kirjoitetaan paljon kuntosalitreenaamisesta ja ravinnosta. Lemppareitani ovat muun muassa Fitoona , Minifitness ja Lindamanuella. Tiedän, nämä ovat kaikki nuorten ja nättien naisten blogeja, vähän sellaista unelmamaailmaa esitteleviä ja kaukana 37-vuotiaan pienen lapsen äidin arjesta, mutta ihanaa niissä on hyvät treenivinkit ja reseptit sekä vinkit terveelliseen ravintoon. Olisi mahtavaa löytää vastaavan kaltainen bloggaaja omasta ikäluokastani.

Kaiken tämän "opiskelun" myötä olen tajunnut, mikä omassa, terveellisessä ruokailussani on ollut pielessä: olen syönyt aivan liian vähän proteiineja, hiilarit ovat tulleet pääosin viljoista ja tietyt vitamiini- ja kivennäisainetasot ovat olleet pielessä. Nyt kun olen saanut nuo kuntoon, energiaa on välillä ollut kuin keskisuuressa kylässä!

Treenaan salilla 3-4 kertaa viikossa ja käyn paljon pitkillä kävelylenkeillä. Salitreeni on varsin intensiivistä ja varsinkin niinä päivinä energiatarve on tosi iso. Laskennallisesti tarvitsen 56-kiloisena about 120 grammaa proteiinia päivässä. Se täyttyy esim. näin: 200 g kanafilettä, 100 g lohta, 250 gramman purkki rahkaa, 4 dl luonnonjogurttia ja pari kananmunaa. Eli aikamoinen satsi proteiinia. Itse vedän palautusjuoman, josta tulee paljon proteiinia. Korostan, että en todellakaan punnitse ja laske syömiäni ruokia, mutta olen kerran vähän tsekannut ruokien proteiiniarvoja, että suunnilleen tiedän, miten paljon mitäkin pitää syödä. Joten tämä ei ole mitenkään tieteellistä tietoa. Jos jollain on tähän korjattavaa, niin otan mielelläni uutta tietoa vastaan. :)

Herranjestas mikä muutos jaksamisessa ja nälän hallinnassa on tapahtunut sen jälkeen, kun olen alkanut syömään riittävästi proteiinia. Mutta ei siinä vielä kaikki. Teen kerran päivässä viherpirtelön, johon työnnän vähän kaikkea, mitä kaapista löytyy. En oikein koskaan jaksa tehdä salaattia ruoan rinnalle, joten viherpirtelöstä saan salaattini ja hedelmäni näppärästi kerralla. Ja kun heittelen sinne vielä chian siemeniä/pellavansiemenrouhetta ja ohranorasjauhetta, niin ah, mikä voimajuoma se onkaan.

Lehtikaali on todellista voimaruokaa!

Sitten on vielä lisäravinneviidakko, josta olen ehkä löytänyt oikean polun. En todellakaan halua napsia pillereitä ihan vaan varmuuden vuoksi, joten tutkin, mitä tarvitsen. Syön glukosamiinia ja C-vitaminisoitua optimsm:ää lähinnä reistailevien polvieni takia, 100 mikrogrammaa D-vitamiinia, reilut annokset seleeniä ja sinkkiä mm. ihon takia (ihoni kunto on parantunut huomattavasti!) ja magnesiumia lihasten palautumiseen.

Tein tämän postauksen sen takia, että olen todellakin kärsinyt törkeästä voimattomuudesta talvisin ja tajusin, että koska en voi muuttaa päiväntasaajalle, jotain muuta on keksittävä. Jos nämä vinkit auttavat edes yhtä kaltaistani kesäihmistä selviämään tästä talvesta aiempaa paremmin, tämä on todellakin tehnyt tehtävänsä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti